In english
MENY
Nyheter

Reklamfria snusdosor och cigarettpaket på väg i Norge

2016-12-29
standardisert-innpakning-tobakk-foto-rebecca-ravnebergUngefär så här kommer snusdosor och cigarettpaket att börja se ut i Norge kanske redan under nästa år. Tidigare i december röstade det norska Stortinget ja till en ändring av tobaksskadelagen som kommer att göra landet först i världen med reklamfria, standardiserade snusdosor. När det gäller cigarettpaketen är Norge däremot inte först utan har gott sällskap av pionjären Australien (2012) liksom av bland andra Irland, Nya Zealand, Storbritannien och Frankrike. Norge har sedan länge exponeringsförbud för tobaksvaror i butikerna och begränsar nu alltså marknadsföringen av tobak ytterligare. Lagändringen förväntas träda i kraft under första halvan av 2017 och sedan får tobaksindustrin en ettårig övergångstid för att hinna anpassa sig.
 
Det främsta syftet med den nya lagen i Norge är att göra tobaksprodukterna mindre lockande för barn för att förebygga att de börjar använda tobak. Det motivet är även förklaringen till att inte bara cigarettpaketen utan även snusdosorna görs reklamfria.
 
– På grund av det ökande snusandet bland ungdomar är det särskilt viktigt att även snusdosorna förändras. Själva tobaksförpackningen är en av de sista kvarvarande kanalerna för tobaksreklam i Norge och produktutvecklingen av snus har varit enorm de senaste åren, säger Helsedirektoratets chef Bjørn Guldvog.
 
Enligt Helsedirektoratet finns det nu över 150 snusvarianter på den norska marknaden. Många av produkterna ser ut att vara designade för att attrahera exempelvis unga kvinnor. Sjutton procent av barnen och de unga vuxna i åldrarna 16-24 år uppger att de snusar dagligen. 
 

 

Kommentarer inaktiverade.