fbpx
In english
MENY
Nyheter

40 års enträget arbete för barns hälsa fortsätter med ny kampanj

2019-05-09

2019 fyller A Non Smoking Generation 40 år. Nu sluter allt ifrån hjärnforskare och professorer till atleter, artister och influencers upp och stödjer organisationens arbete för alla barns hälsa. Kampanjen går ut på att uppmärksamma tobaksfrågan. 

Non smoking generation då och nu, efter 40 års arbete för barns hälsa.

 

Kampanjen är en modern motsvarighet till A Non Smoking Generations första kampanj där kända ansikten såsom Agnetha Fältskog, Ted Gärdestad och Ingemar Stenmark syntes på reklampelare över hela landet iklädda en Non Smoking-t-shirt. Organisationen tar återigen hjälp av kända förebilder – och deras kanaler med en total räckvidd på nästan sex miljoner – för att belysa att de fortfarande behövs och arbetar för barns hälsa och en mer hållbar värld.

Non smoking har alltid varit väldigt synliga i sin marknadsföring av tobaksfria barn och varit duktiga på att använda moderna marknadsföringsmetoder i arbetet med det goda och varit innovativa, säger Margaretha Haglund, tobakspolitisk expert.

– De har också i alla tider knutit viktiga influensers till sig och det har bidragit till att de har spelat en viktig roll med att lyfta tobaksfrågan i Sverige. 

Göran Boëthius, styrelseledamot i Tobaksfakta, tycker att den aktuella aktuella kampanjen visar att de har stora ambitioner även för sitt fortsatta arbete.

– Deras kampanjer får effekt även på vuxnas ansvar och det är viktigt för påverka  politiska beslut som kan stödja barn och unga.  

Läs mer om kampanjen här

Comments are closed.