In english
MENY
Nyheter

Årets 31 maj-tema: Stoppa all marknadsföring av tobak!

2013-02-11

Stoppa all marknadsföring av tobak!

Det är temat för årets upplaga av världshälsoorganisationen WHOs kampanj kring World No Tobacco Day, Tobaksfria dagen, 31 maj. Temats engelskspråkiga rubrik är Ban tobacco advertising, promotion and sponsorship.

I presentationen av årets tema framhåller WHO att heltäckande förbud mot marknadsföring av tobak leder till en minskning av andelen nya rökare och till att fler rökare lyckas sluta. Detta visar både forskning och erfarenhet. Den internationella tobakskonventionen säger att alla länder som ansluter sig till konventionen ska införa sådana förbud.

Trots konventionens krav och trots att heltäckande förbud mot marknadsföring är bevisat effektiva, saknar ännu många länder sådan lagstiftning. År 2010 levde endast sex procent av världens befolkning i länder med heltäckande förbud mot marknadsföring av tobak.

Nu går utvecklingen mot att fler länder försöker leva upp till tobakskonventionen. Länderna inför restriktivare tobakslagar, även på reklamområdet. Tobaksindustrin gör sitt yttersta för att bekämpa denna utveckling – ofta genom att stämma länder som skärper sina lagar.

WHO skriver att den globala tobaksepidemin dödar nästan sex miljoner människor om året. Över 600 000 av dem som dör av tobak är ickerökare som skadats av passiv rökning. Om ingen drastisk förändring sker, kommer tobaken att döda över 8 miljoner år 2030.

Länk till WHOs presentation av årets tema

 

Taggar: ,

Kommentarer inaktiverade.