Antalet märken och smakvarianter av e-cigaretter på marknaden växer lavinartat. Varje månad dyker i genomsnitt tio nya märken och över 240 nya smaker upp på Internet. Det visar en studie som publiceras i en särskild bilaga till tidskriften Tobacco Control. I bilagan publiceras även åtta andra studier om e-cigaretter som finansierats av det amerikanska National Cancer Institute.

Under den första perioden identifierade de 288 unika e-cigarettmärken. 37 av dessa hade försvunnit period 2, men då hade 215 nya tillkommit.

I januari 2014 hittade forskarna 466 olika märken, vart och ett med en egen webbsida, och 7 764 olika smaker på e-cigaretter. Så gott som alla märken hade e-cigaretter med mentolsmak i sitt sortiment. Den näst populäraste smakkategorin var fruktsmaker. Därefter kom smaker av godis, alkoholdrycker och snacks.

Under de 17 månaderna mellan de två undersökta perioderna tillkom i genomsnitt 10,5 nya märken och 242 nya smaker per månad. Omkring en tiondel av märkena marknadsfördes med påståenden om att de var effektiva hjälpmedel för rökare som vill sluta röka. En jämförelse mellan marknadsföringen av äldre och nyare märken visade att äldre märken oftare jämfördes med vanliga cigaretter.

Läs vidare