Hem / E-cigarettreklam påverkar barns uppfattning om riskerna med tobaksrökning
Reklam för e-cigaretter kan påverka barns uppfattning inte bara om e-cigaretter utan även om riskerna med tobaksrökning. Barn som sett annonser där e-cigarettrökning framställs som hälsosam eller glamourös, underskattar hälsoriskerna med att röka tobakscigaretter då och då. Det visar en ny studie som gjorts av forskare i USA och Storbritannien och publicerats av tidskriften Tobacco Control.
I den pågående intensiva debatten om hur folkhälsopolitiken ska handskas med e-cigaretterna, är påverkan på barn ett viktigt perspektiv. Flera studier har visat att e-cigarettrökning för barn kan vara en inkörsport till att röka vanliga cigaretter. Men kan även enbart marknadsföringen av e-cigaretter ha någon betydelse i detta sammanhang? Om detta finns än så länge bara ett fåtal studier.
Forskare vid University of Cambridge och University of North Carolina gjorde därför en undersökning bland 411 brittiska barn i åldrarna 11-16 år. De barn som valdes ut till studien hade aldrig rökt varken tobakscigaretter eller e-cigaretter.
Barnen delades in i tre grupper. En grupp fick se tio reklamannonser där e-cigaretter framställdes som hälsosamma. En annan fick se lika många annonser där e-cigarettrökning framställdes som glamourös. Den tredje gruppen visades inga annonser alls. Nästa steg var att barnen fyllde i ett frågeformulär med frågor om hur de såg på tobaksrökning.
Resultaten var både lugnande och oroande. E-cigarettannonserna hade inte påverkat barnens uppfattning om riskerna med att röka fler än 10 cigaretter per dag. Detta uppfattade samtliga grupper som lika farligt. Däremot fanns en skillnad mellan grupperna när det gällde uppfattningen om farorna med att röka 1-2 cigaretter då och då. De barn som sett e-cigarettannonser (glamourösa eller hälsosamma) såg mindre risker med sådan mer tillfällig rökning än de barn som inte sett några annonser.
Eftersom även tillfällig rökning är ohälsosam och också ökar risken för att börja röka mer regelbundet, anser forskarna att resultatet är en varningssignal. De menar att marknadsföring av e-cigaretter kan underminera det tobaksförebyggande arbetet genom att sänka barriärerna mot tillfällig rökning.
I Sverige är e-cigaretter för närvarande oreglerade, vilket även gäller marknadsföringen. En utredare har dock föreslagit en ny lag om e-cigaretter, som bland annat innebär ett förbud mot marknadsföring. Socialdepartementet bearbetar nu remissvaren och utredningsförslaget och beräknas komma med ett lagförslag till riksdagen under hösten.
2024-04-02
Till skillnad från traditionellt snus, som har varit olagligt att köpa och sälja i Storbritannien sedan 1992, innehåller det vita...
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-25
Nikotinhalten i vitt snus ska högst vara 12 mg/gram. Skoltiden ska vara nikotinfri och det ska innefatta alla typer av...
Nu kan allmänheten ta del av expertkunskap om e-cigaretter och vitt snus via filmer på sjukvårdsupplysningen, 1177.
2024-02-26
Användning av e-cigaretter och cigaretter, exklusivt eller tillsammans, ökar risken för bronkit, lunginflammation eller kronisk hosta bland ungdomar. Det visar...
”Nu har vi chansen att göra en faktisk skillnad för dagens barn och unga och skydda dem från de negativa...
I en artikel i Svenska Dagbladet lyfts problemet med vitt snus och beroende bland unga. I artikeln intervjuas en förälder...
2024-02-06
Det är 18-årsgräns på tobaks- och nikotinprodukter, men många unga använder dem ändå. Det bästa stödet för att de ska...