Hem / Philip Morris trappar upp PR-krig mot tobaksdirektivet
Den 9 september ska EU-parlamentet debattera förslaget till nytt tobaksproduktdirektiv. Nu trappar tobaksindustrin upp sin kamp mot direktivförslaget. Tobaksjätten Philip Morris International publicerade nyligen en rapport som varnade för att direktivet kan kosta Europa tiotusentals jobb och flera miljarder euro i minskade skatteintäkter. Ett annat grepp i Philip Morris´ PR-krig är att försöka mobilisera opinion bland rökarna i olika länder genom reklamlappar i cigarettpaketen och särskilda webbkampanjsidor.
I Finland kommer rökare som köper Philip Morris´ produkter den närmaste tiden att hitta små lappar i cigarettpaketen. ”Känner du dig som en andra klassens medborgare?” frågar bolaget retoriskt sina kunder och ger sin syn på direktivförslaget. Bolaget talar om förbudsanda och uppmanar rökarna att protestera genom att kontakta en EU-parlamentariker.
För kampanjen har Philip Morris Finland också öppnat en tvåspråkig webbsida – www.ourchoice.fi – som presenterar bolagets syn på vad de föreslagna förbuden skulle leda till.
Det förslag till nytt tobaksproduktdirektiv som EU är på väg att besluta om innehåller bland annat ett krav på stora hälsovarningar i text och bild på tobaksförpackningar och förbud mot mentol och vissa andra smaktillsatser i tobaksprodukter. Philip Morris påstår i sin kampanj att det inte finns bevis för att dessa åtgärder skulle minska rökningen. Inte minst mentolförbudet oroar Philip Morris Finland eftersom konsumtionen av mentolcigaretter är mycket hög i Finland.
På liknande sätt agerar Philip Morris i Tyskland där rökarna ska får att protestera med hjälp av webbsidan www.was-noch.eu. På både den finska och den tyska webbsidan finns formulär som besökaren kan fylla i och skicka till en av landets EU-parlamentariker.
Ett annat inslag i tobaksbolagets kamp mot direktivförslaget är en rapport om de ekonomiska effekterna av direktivförslaget som bolaget beställt. Rapporten har gjorts av en konsultfirma och varnar bland annat för att Europa kommer att mista 70 000–175 000 jobb i tobaksindustrin. De minskade skatteintäkterna från tobak beräknas kunna uppgå till sammanlagt 2,2–5 miljarder euro.
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...
2023-04-13
Gladys Kessler, en federal domare i USA som 2006 utfärdade ett avgörande beslut mot tobaksindustrin, dog den 16 mars, 85...