fbpx
In english
MENY
Nyheter

Olaglig tobakssponsring av festivaler stoppas i Norge

2012-08-09

I Norge försöker nu Helsedirektoratet  stoppa en  omfattande tobakssponsring av Oslos Pride – Skeive dager – och andra festivaler. Bakom sponsringen stor tobaksjätten Philip Morris som har avtal med drygt 20 norska festivaler. Bolaget betalar för att ha ensamrätt till att sälja tobaksprodukter vid festivalerna och för att få ordna ett eget rökområde på festivalplatsen.

Sådana avtal är att räkna som sponsring och strider därmed mot den norska tobaksskadelagen, anser Helsedirektoratet.

–          Vår tolkning är att Philip Morris gör detta i marknadsföringssyfte och all marknadsföring av tobaksprodukter är förbjuden i Norge, säger Anne Hafstad, avdelningsdirektör vid Helsedirektoratet, till radio- och TV-bolaget NRK.

Vid Oslos Pridefestival Skeive dager hade Philip Morris en röksalong med fräsch och elegant inredning, där rökarna kunde sitta i bekväma soffor och ha tak över huvudet. I kiosken intill såldes enbart Philip Morris´ cigarettmärken. För detta betalade tobaksbolaget drygt 100 000 norska kronor till festivalarrangören.

I ett brev till hälsomyndigheterna har Philip Morris upplyst om att bolaget har liknande avtal med 22 andra festivaler runt om i Norge.

Anne Hafstad vid Helsedirektoratet bedömer att många av dessa avtal strider mot tobaksskadelagens förbud mot marknadsföring. Hon tror att tobaksbolaget ser festivalerna som en gyllene möjlighet att nå unga människor och få nya köpare.

–          Det kan vara rökare som normalt använder andra märken och som genom festivalen påverkas att byta till Philip Morris´ produkter. Festivalsponsringen kan också bidra till nyrekrytering av ungdomar som ännu inte röker och det ser vi mycket allvarligt på, säger hon.

Helsedirektoratet har meddelat Philip Morris att företaget måste sluta med all sponsring av festivaler och räknar med att uppmaningen kommer att åtlydas. Om inte, kan tobaksbolaget beläggas med böter.

Även i Sverige har tidigare flera fall av olaglig tobakssponsring av festivaler, bl. a. Pridefestivalen, upptäckts och lett till åtgärder från Konsumentverket. Den svenska tobakslagen säger att det är förbjudet för tobaksbolag att sponsra arrangemang dit allmänheten har tillträde om sponsringen kan antas bidra till ökad konsumtion av tobaksprodukter.

 

Comments are closed.