Hem / Tobaksbranschen sänker fransk punktskatt
Tobaksbolaget British American Tobacco har i samarbete med Frankrikes 28 000 licensierade tobakshandlare förmått finansdepartementet att inte höja punktskatten på tobak så mycket som planerat.
Skälet är att regeringen beslutat höja momsen, från den i jämförelse med de flesta andra EU-länder låga nivån på 19,6 procent, till 21,2 procent. Den höjningen är en av de åtgärder som regeringen genomför mot den finanskris som även Frankrike drabbats av.
Eftersom punktskatterna på tobak höjs varje år i Frankrike protesterar British American Tobacco och tobakshandlarna mot att deras produkter nu drabbas av en dubbel skattehöjning.
Finansdepartementet har meddelat att man där har förståelse för argumentet och därför neutraliserar momshöjningen genom att inte höja punktskatten så mycket som var meningen.
Den tobaksförebyggande franska organisationen, CNCT, slår larm om skattetricket och kritiserar regeringen för ett valtaktiskt beslut till nackdel för den franska folkhälsan.
CNCT framhåller att erfarenheter visar att en skattehöjning med tio procent på tobaksvaror minskar konsumtionen med fyra procent.
Genom att inte höja skatten som planerat går staten miste om intäkter på närmare nio miljarder kronor, som kunnat användas för hjälp till rökavvänjning och andra tobaksförebyggande åtgärder, säger CNCT.
Omsättningen i den franska tobaksbranschen motsvarar 135 miljarder svenska kronor.
Den myndighet som administrerar de cirka 28 000 licensierade tobakshandlarna är tullverket.
Källa: CNCT, Comité national contre le tabagisme, 6 februari 2012
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...